أبرز العناوين

أصدقاء المخطوطة

السبت، 23 نوفمبر 2013

شهيد الثورة وشهيد الحرب... بقلم / د. خالد عامر


شهيد الثوره قابل شهيد الحرب فى السما 

قالوا يابختك كنت عارف عدوك مين 

أما أنا ماكنت شايف رصاص الغدر جاى منين 

القاتل والمقتول كلهم مصريين 

وأنا من الهم والكرب كنت حزين 

أنا مت علشان مرضتش أكون قاتل 

وأنت مت علشان كنت أبطىء من القاتل 

أنا مت على أرضها لما هتفت بأسمها 

وقولت 

يامصر 

وأنت مت على أرضها لما جبت النصر 

أنا كان نفسى 

أنا وأخواتى منتفرقش 

ولكن معرفش أيه اللى حصل مافهمش 

فجأه لاقيت أخويا واقف قدامى 

وبيهتف بصوت عالى 

ده علمانى وده أخوانى 

وده ليبرالى وده سلفى وده نصرانى

وده عسكر وده خاين وده كافر 

ونسى يقول أن ده مصرى

وأنا مصرى ولازم منتفرقش 

ده الدم واحد

والرب واحد 

والوطن واحد 

وأيه سبب موتى أنا وهو 

هتصدقنى لو قولتلك .. أنا معرفش ؟!

ـــــــــــــــــــ







مع تحيات ..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

تعليقك على المخطوطة دليل إيجابيتك في التفاعل مع الأحداث ، فلا تجعل عناد قلمك يسلب منك تلك الإيجابية

Google+ Followers

ضع بريدك هنا وتابعنا